torsdag 6 januari 2011

Hyfsad dag och bokinköp

Dagen har varit hyfsad. Frukost blev frökuse med pålägg, hårt tunnbröd med pålägg och kaffe. Middag blev karré med strips och beasås. Lite kaffe och kaka efter det och en frökuse med salami nu ikväll.



Köpte en bok idag. Lättlagad GI av Ola Lauritzson.

Har bläddrat i den nu ikväll. Många goda recept verkar det som. Och lagom mycket tänkvärd text. Bra sammanfattning av GI med korta, konkreta tips.

Vad sägs om t ex Stekt lax med romsås, Köttfärspaj utan mjöl, Grillad fläskkarré med grönsaksspett, Gorgonzolainbakad fläskfilé med blomkålspuré eller Hallon- och chokladmousse. Låter inte helt fel tycker jag.



Börjar känna mig redo att köra igång på allvar med GI. Har inhandlat lite GI-saker som röda linser, bönor, pumpafrön, bulgur och så. Matlådorna som finns i frysen är inte hundra GI. Finns en del med ris i vet jag. Men om jag gör så mycket det går, med resten av maten - borde väl vara rätt bra eller?

I morgon blir det tacos. Jag kommer äta ett tortillabröd med massa taco-mat i. Nachosen låter jag bli. På lördag blir det italiensk fläskfilé. Då blir det klyftpotatis till, men jag ska inte ta så många sådana. Efterrätt blir vit chokladpannacotta. Jag ska ta den minsta. Söndag vet jag inte mat än. Tror det blir hamburgertallrik. De andra kan få strips till så tar jag sallad. Köpte ett hamburgerbröd det stod GI på idag. Nog inte jättelågt GI-värde på det, men bättre än vanligt hamburgerbröd i alla fall.

Jag tror mycket på det - att välja det minst dåliga av saker. Om du förstår hur jag menar?
Vanligt hamburgerbröd - Hamburgerbröd GI
Pasta - Fullkornspasta
Ris - Fullkornsris
Potatismos - Blomkålsmos
Limpa - Fulkornsbröd
Och så vidare. Dvs välja det andra av de två alternativen. Och att ta mindre av det än jag tagit förut. Det gör att jag får "tillbehören" som jag saknat under min LCHF-tid och att jag ändå är nyttig.

Måndag blir jag ensam hemma. Lite orolig för detta. Men efter att jag läst igenom boken idag så känner jag mig lite bättre inför det. Strama upp GI-metoden för mig från och med måndag. Tänka till innan jag äter. Och tänka på VAD jag äter.

Lördag morgon ska jag väga mig igen. Få se om denna veckan gett någon viktnedgång. Jag är inte förvånad om inget hänt då jag inte stramat upp det så mycket än. Jag menar - jag har ätit strips, potatis, godis, ris, spätzle etc. Men det känns bra ändå. Och känslan är viktig tycker jag. Det är den som gör att man går vidare och fortsätter kämpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar